Komunikaty
Plus na kolejnych pięć lat podpisał umowy z GOPR, TOPR, WOPR i MOPR, a od dziś uruchomiona zostaje specjalistyczna aplikacja „RATUNEK"!
data: 2014-08-12

Co zrobić, by poczuć się bezpiecznie w górach i nad wodą? Jak wezwać pomoc, kiedy mamy problem z określeniem, gdzie dokładnie się znajdujemy? Od dziś działa nowa aplikacja Plusa z przyciskiem ratunkowym. Aplikacja „RATUNEK" otwiera kolejny rozdział współpracy Plusa ze służbami ratowniczymi.

Najnowsze technologie służą nie tylko pracy czy rozrywce, ale także bezpieczeństwu. Mogli się o tym przekonać wszyscy, którzy choć raz byli nad morzem lub w górach - musieli bowiem zetknąć z numerami ratunkowymi 601 100 300 w górach oraz 601 100 100 nad wodą, które stworzone zostały przez operatora sieci Plusa we współpracy z górskimi i wodnymi służbami ratowniczymi, a które umożliwiają wezwanie ratowników przy użyciu telefonu komórkowego. W miarę rozwoju nowoczesnych technologii Plus wprowadza coraz to nowe rozwiązania promujące bezpieczny wypoczynek i ułatwiające niesienie pomocy.

Najnowszym rozwiązaniem jest aplikacja „RATUNEK" wprowadzana po raz pierwszy w Polsce na telefony komórkowe przez Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe wspólnie z siecią Plus i Paga Solutions. Aplikacja ta, w razie wypadku lub zagrożenia w górach lub nad wodą, pozwoli zlokalizować miejsce z którego zgłaszany jest wypadek z dokładnością nawet do trzech metrów. Dzięki realizacji tego pomysłu służby ratownicze będą mogły jeszcze szybciej i skuteczniej dotrzeć do poszkodowanych.

Aplikacja „RATUNEK" - jak to działa

To bardzo proste. Wystarczy, że osoba poszkodowana, w sytuacji zagrożenia uruchomi aplikację na smartfonie a następnie wykona polecenie, które pojawi się pod przyciskiem ratunkowym, czyli Dotknij 3 razy żeby wezwać pomoc. Zostanie wówczas nawiązane połączenie z centrum dyspozytorskim górskiej służby ratowniczej (numer ratunkowy jest zintegrowany w aplikacji), a w trakcie rozmowy telefonicznej aplikacja wysyła SMS z lokalizacją osoby poszkodowanej. Od dziś aplikacja działa w górach, ale już trwają prace nad jej rozbudową o połączenia z wodnymi służbami ratowniczymi – WOPR-em i MOPR-em.

Trwają też prace nad wyposażeniem aplikacji w funkcję Książeczki Medycznej, w której użytkownik będzie mógł umieścić dane istotne w razie wypadku, takie jak: imię, nazwisko, kontakt do osoby którą należy powiadomić w razie wypadku, grupa krwi, alergie, choroby. Dane te mają być przechowywane w taki sposób, by bez wezwania pomocy, nie miał do nich dostępu nikt poza posiadaczem telefonu.

Nowa aplikacja to nie tylko wygodne rozwiązanie dla turystów, ale również część serwerowa przygotowana specjalnie dla ratowników. Pozwala ona m.in. na odczytanie z mapy lokalizacji poszkodowanego, otrzymanie informacji o stanie baterii telefonu z którego nastąpiło zgłoszenie. Dodatkowo po jego przyjęciu, ratownik na swoje żądanie może sprawdzić lokalizację osoby poszkodowanej oraz mieć dostęp do danych zapisanych w Książeczce Medycznej.

Aplikacja działa na systemach Android (od wersji 4.0), a obecnie trwają pracę nad wersją dla Windows Phone (od wersji 8.1), która zostanie uruchomiona jako druga.

„Aplikacja „RATUNEK" to kolejny krok milowy naszej współpracy z ratownikami." – mówi Anna Rogulska-Wenham, kierownik działu sponsoringu i eventów w Plusie –„Jesteśmy dumni z tego, iż dzięki dostarczanym przez Plus nowoczesnym technologiom, turystka zarówno w górach jak i nad wodą jest znacznie bezpieczniejsza. To dla nas naprawdę duża satysfakcja, że dzięki systemom i numerom ratunkowym 601 100 300 i 601 100 100 tysiące osób zostało uratowanych. Będziemy nadal pracowali nad tym, aby najnowsze technologie, które posiadamy, przez kolejne lata były wykorzystywane w służbie bezpieczeństwa, niesienia pomocy i ratowania ludzkiego życia."

„Przygotowanie aplikacji poparte było wielomiesięcznymi konsultacjami z ratownikami oraz testami w terenie." – mówi Jan Paweł Rościszewski z Paga Solutions, odpowiedzialnej za stworzenie aplikacji. – „Jednym z podstawowych celów, jaki przyświecał w pracach nad aplikacją była chęć opracowania narzędzia bardzo pomocnego w pracy służb, a równocześnie znacznie podnoszącego bezpieczeństwo uprawiania turystyki górskiej, narciarstwa, żeglarstwa. Dzięki aplikacji, ratownicy od razu będą wiedzieć, gdzie należy udać się z pomocą, będą dysponować większą wiedzą i możliwością kontaktu z poszkodowanym. Pozwoli to na udzielenie adekwatnej pomocy, znacznie szybciej a przez to skuteczniej!"

Współpraca na lata

Dziś Plus podpisał na kolejnych pięć lat umowę o współpracy z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym i zaangażuje się w odświeżenie istniejących systemów teleinformatycznych, zakup sprzętu i oprogramowania oraz jego wdrożenie dla służb ratowniczych.

Plus, w ramach współpracy z GOPR, zajmuje się usprawnieniem stacji meteo służb ratowniczych. Operator dostarczył pięć specjalistycznych routerów wraz z usługą bezprzewodowej transmisji danych. Dane ze stacji pogodowych, a w przyszłości również dane meteo z radarów pogodowych, przekaz informacji z detektorów burz oraz podgląd z kamer, będzie można śledzić na portalach Plusa poświęconych bezpieczeństwu.

W samochodach GOPR zainstalowany zostanie system monitoringu GPS. Plus zakupi i wdroży 50 zestawów umożliwiających lokalizację pojazdów uczestniczących w akcjach ratowniczych. Bieżący dostęp do lokalizacji sił i środków pozwala podejmować najlepsze decyzje, od których czasem zależy ludzkie zdrowie i życie. Pojazdy będzie można śledzić  nie tylko na komputerach w centrum dyspozytorskim, ale także za pomocą smartfonów i tabletów.

„Liczymy na to, że dzięki podpisaniu umowy z Plusem poziom bezpieczeństwa turystów na górskich szlakach nadal będzie się podnosił."– mówi Jacek Dębicki, naczelnik Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego – „Nasza kilkunastoletnia współpraca z Plusem to wiele akcji zakończonych powodzeniem, liczne rozwiązania technologiczne ułatwiające turystom wzywanie pomocy, a ratownikom jej niesienie."

Wszystkie działania podejmowane przez Plus mają na celu poprawę bezpieczeństwa zarówno przez promowanie właściwych zachowań w górach i nad wodą, jak i ułatwianie pracy oraz przyspieszenie akcji ratowniczych ochotniczych służb ratunkowych." – mówi Anna Rogulska-Wenham. „Dlatego też bardzo cieszy nas kontynuacja tej współpracy. Liczymy na to, że przez najbliższe lata wspólnie wypracujemy wiele innowacyjnych, ważnych i potrzebnych nam wszystkim rozwiązań."

Warto przypomnieć, że wcześniej również na okres pięcioletni operator sieci Plus odnowił już umowy o współpracy z Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym, Mazurskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym oraz Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym.

Plus od kilkunastu lat kontynuuje współpracę z wodnymi i górskimi służbami ratowniczymi. Nowoczesne technologie, m.in. mobilny dostęp do internetu LTE, odgrywają ogromną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa turystom. Powstałe dzięki wsparciu Plusa Centra Koordynacji Ratownictwa wraz z ośrodkami pomocniczymi są podstawą unikalnego w skali światowej Zintegrowanego Systemu Ratownictwa, obsługującego specjalne numery ratunkowe. W górach jest to numer 601 100 300, natomiast nad wodą jest to numer 601 100 100. Dzięki uruchomieniu systemu zlokalizowanie osoby, która wezwała pomoc np. na niestrzeżonym kąpielisku, uległo prawie dziesięciokrotnemu skróceniu, a prawie 70% interwencji GOPR, TOPR, WOPR i MOPR doszło do skutku po połączeniu na numery ratunkowe 601 100 300 w górach i 601 100 100 nad wodą.

Załączniki:
Jeśli chcesz pobrać załącznik, kliknij prawym klawiszem myszy i wybierz opcję 'zapisz jako'.

© 2014 Polkomtel Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone.